středa 18. března 2015

HERALDIKA JAKO HŘÍCH MLÁDÍ

Kdysi, už je to hodně dávno, když jsem ještě nepsal a nelepil velký lodičky, mě fascinovala heraldika. Vlasně mě přivedla k historii a myšlence, že bych mohl zkusit přijímačky na FFUK. Vděčím za to mnoha lidem, pánům heradikům počínaje Karlem F. J. Karlovským přes arch. Štecha po barona Alfreda Wierera, který mě obětavě a častou u piva zasvěcoval do tajů tehdy téměř nedostupné pomocné vědy historické i jejího výýtvarného krásna. Tady jsem poznal tehdy mladíky vrstevníky, nebo jen o málo starší, Milana Bubna či Zdirada J. K. Čecha, kteří narozdíl ode mne u heraldiky vytrvali.
   Když heraldika, tak i kreslit. Myslel jsem, že všechno už šlo dávno do sběru, jenže nedávno z almárky pár věcí vypadlo. Všechny vznikly někdy kolem roku 1973 v jakémsji záchvatu a zjevně jsem kopíroval styl Zdirada Čecha, i když pár odlišností by se našlo. On to je ostatně skvělý vzor!!! V záhlaví je mou rukou spáchaný český král Jan Lucemburský jako lucemburský hrabě...
 Další z mých hříchů, co jsem objevi, je  Kuno von Liechtenstein, historický i ten románový antihrdina ze Sienkiewiczových Křižáků jao řádový rytíř, proto s naprosto neheraldickým helmem typu Hundskugel, tedy Psí čenich, který se mi vždycky líbil. Pokus o inovaci heraldiky, naštěstí pro ni měl jen málo následovníků... Jestlipak se ještě prodávaji kótovací pera a redispera mého mládí???
 Trautmannsdorf s polceným štízem a růží na něm byl podobným pokusem o nakreslení gotického helmu typu šalíř...
 
Jednoduchý ranně gotický Pappenheim asi vznikl s potřeby zjistit, zda namaluji ženskou. Naštěstí bezrukou, ruce by mi nešly...

Don Juan d´Austria, sympatický vítěz od Lepanta, představoval návrat ke klasice s turnajovým helmem a spoustou atributů.

Závěr ukazuje, že jsem tíhl k lodičkám. Sir Francis Drake i se svou "Golden Hind" a glóbem, což mu dala Alžběta veliká. Pokleslá heraldika, ale romantická...

Jen jedinkrát jsem se k heraldice kresbně vrátil, i když už s pomocí PC, to když jsem psal "Richarda III" a chtěl na frontispice dát jeho znak i s tím obdivuhodným heslem, kterého se až do smrti držel. "Loyaulté me lie". "Věrnost mě zavazuje." Protože to nikdy nebyl zloduch ze Shakespeara... Heraldicky vlevo je erb Anny Nevillové, jeho choti, dcery "Králotvůrce" Warwicka, té např. z dost dobré románové trilogie Sandry Worth......

Žádné komentáře: