čtvrtek 19. dubna 2012

BITVA O VARŠAVU 1920, FILM JERZYHO HOFFMANA

Před více než rokem, přesně v článku z 12. ledna 2011 s titulkem Filmové preview: Bitwa warszawska 1920, jsem se rozepsal a trailerem doprovodil tehdy teprve natáčený historický velkofilm Jerzyho Hoffmana (Ohněm a mečem, Potopa, Pan Wolodyjowski) o událostech, o kterých jsme se my, dříve narození, z pochopitelných důvodů za minulého režimu téměř neučili, a pokud ano, tak ze zcela opačného úhlu pohledu. Historický kontext, nebo alespoň jeho nástin, naleznete v onom článku (abyste ho nemuseli hledat, dávám prolink do nadpisu), takže zde jenom podotknu, že jde o události dva roky po skončení 1. světové války a poslední etapu toho, čemu se v sovětských dějinách říkalo období intervence, byť tady jsou interventy rudí, pokoušející se ovládnout mladé obnovené Polsko, protože jim z velké části od konce napoleonských válek patřilo a také z toho důvodu, že by přes ně vedla cesta k ideálu světové revoluce, do krizí a revolučními zmatky zmítaného Německa… Film už měl premiéru, pokud se ale nemýlím, naše filmové distributory úspěšně míjí a nějaký čas potrvá, než se objeví na DVD, pokud se u nás objeví… Je to velká škoda, řekl bych, a já, podobně jako jiní v této zemi, jsem Bitvu o Varšavu viděl staženou v celkem slušném rozlišení v originále, čemuž se dík příbuznosti polštiny s češtinou a určité, školními škamny vnucené, znalosti ruštiny, dalo docela dobře rozumět. Pak jsem pátral, co si o něm myslí jiní, a na serveru http://www.csfd.cz jsem narazil na názory nejen neučesané (tak to bývá), ale i hodně protichůdné. Jeden mě zaujal natolik, že jej zde ocituji, než k Hoffmanovu snímku řeknu svoje. Říká (po opravě hrubek z neznalosti češtiny, což je u webových kritiků a komentátorů čehokoliv věc, která mi vadí nejvíc) toto:
Maršál Pilsudski (D. Olbrychski)
    „Pokud tenhle film navštívíte s profesorem dějepisu, který má doktorát z polských dějin, jako se to povedlo mně (fakt nekecám! :-) ), tak si ho nejspíš velmi užijete. Oko znalce v něm totiž zachytí mnoho historických podrobností, které jsou zajímavé a důležité. Předpokládám, že ten film autoři poskládali ze střípků polského dějepisu, které se každý polský školák ve škole učí. Problém je, že u toho zůstalo. Naprosto souhlasím s názorem StarsFan (z 9.10.2011) - z filmařského hlediska podle mne ten film moc nefunguje. Je to takový slepenec obrazů a výjevů, patlanina. Jako bych úplně slyšel režiséra a scénáristu, jak film plánují: ,...a ještě kozáky tam musíme dát a ještě vztah církve k Pilsudskému..., a také nezapomenout na vztah rolníků k válce...,‛ atd. Ve filmech obvykle vídáme postavy, které prožívají nějaký děj. Tady jsme sledovali historický děj, ale v podstatě bez postav. V tomto filmu se objevují figurky, přichází a zase mizí, je jich mnoho a většina je tak na jedno použití. Některé působí doslova jako loutky, které předříkávají potřebné fráze (např. závěrečný Leninův proslov je hódně odfláknutý, přestože je to jeden z klíčových momentů filmu a dalo se z něj vytřískat mnohem více). K žádné postavě jsem si nenašel vztah (snaž až na polsko-ruského Čekistu - ten byl úžasnej, úplně k sežrání). A ještě mi trochu vadily bojové scény, popř. přípravy na ně (Poláci někam jedou na koni, šavle bojovně pozvednuté, a jedou, a jedou, a jednou, slunce zapadá a oni stále jedou...). Ve filmu je takových scén mnoho, mnoho minut, ale nějak mě nebavily, nevím, čím to bylo. SHRNUTÍ: Jako dějepis je to super. Pro Poláky určitě film roku (desetiletí) - dovedu si představit, že polský divák bude řvát nadšením. Jako film (podle mne) lehce podprůměrné.“
    Obecně bych k názoru recenzenta, podepsaného pseudonymem Don Kryspin, podotkl, že poněkud neví, co chce, zda heroickou dějovou epiku, nebo fresku, která se bude snažit ztvárnit a oživit určitou etapu dějin. Prvním příkladem může být Pearl Harbor, druhým Tora,tora,tora, a Hoffman se zjevně snažil o druhé, byť minimum příběhu tu v postavách polského jezdeckého důstojníka a barové tanečnice, co odejde na frontu, přece jen máme (nepočítaje v to nečernobílé, byť epizodické charaktery postav Poláků a občas i jejich protivníků obecně). Je dobře, že se scénář ubírá druhou cestou, a já přiznávám, že mi film nepřipadal ani dlouhý, ani s nefunkčním scénami, natož s odfláknutým projevem (v tomto ohledu je Leninem, Trockým, Stalinem, Tuchačevským a koneckonců i Pilsudským či Petljurou řečeno to nejpodstatnější). Film není poskládán jen ze střípků dějepisu, má toho v sobě mnohem víc a bylo by třeba delší přednášky o kořenech polsko-ruského antagonismu, datujícího se 
minimálně od roku 1612, různými peripetiemi stupňovaného a dodnes (viz vládní letadlo u Smolensku) hodně živého. Velké bitevní scény, boj o Radzym, obrana hřbitova, bitva pod Komarowem a finální zvrat, Poláky nazvaný Zázrak nad Vislou, jsou kamerou, obrazem i atmosférou zjevně inspirovány plátny Jerzyho Kossaka (najdete je opět v mém přes rok starém článku), což dodává filmu úžasnou atmosféru, pokud si to ovšem uvědomíte. Dokonce si troufnu tvrdit, že onen „slepenec“ obrazů je víc než funkční a velice pečlivě vybraná mozaika, odvozená z reality tak, aby vytvořila plastickou představu doby, událostí, příčin, průběhu i následků, po stránce reálií navíc propracovaná do mnoha podrobností (detailisty bezpochyby potěší útok polského jezdectva s podporou lehkých tanků Renault, či nálet polských Albatrosů). Nebudu se zde rozepisovat víc, umělecko-historický rozbor není mým cílem, tím zůstává jen upozornění na film, který mě svým způsobem uchvátil, a pokud dáte na moje doporučení, zkuste se na něj podívat tady. Bezpochyby najdete i titulky, ty se mně ale nepodařilo do staženého filmu vložit… A budu se těšit, pokud řeknete k Bitvě o Varšavu svůj názor.
   Snímek najdete (v původním znění) na  http://movie-library.cz/film/291844-varsavska-bitva-1920-festivalovy-nazev/

3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Podle mého názoru vynikající film. Už dlouho jsem neviděl tak dobrý historický film. Docela mě překvapuje poměrně průměrné hodnocení na CSFD.Ty Renaulty, to byla lahůdka.

J.R. řekl(a)...

Dobrý den,
české titulky k filmu můžete nalézt zde:
http://www.titulky.com/index.php?Fulltext=1920+Bitwa+Warszawska
J.Regula

Jiří Kovařík řekl(a)...

Díky za informaci :-)